S rozvojom predčitateľskej gramotnosti je nevyhnutné začať v domácom prostredí, a to od útleho veku dieťaťa. Knihy, ktorých príbehy, budú rozvíjať predstavivosť, slovnú zásobu, ale i komunikačné kompetencie detí, sú jednou zo základných edukačných pomôcok, ktoré pri vzdelávaní detí využívajú nielen rodičia, ale aj učitelia.
,,Veďme deti, aby milovali knihy a otvoríme im svet nekonečných príbehov a fantázie.“
Jednou z prvých kníh, ktorá sa deťom dostáva do ruky, je leporelo. Ide o harmonikovo skladanú knihu, ktorá obsahuje minimum textu a veľké množstvo ilustrácií, ktorých hlavnou úlohou je rozvíjať pozornosť, pamäť a fantáziu detí. Ilustrácie v knihách, ktoré sú určené deťom v predčiateľskom veku, sa stávajú jedným z prvých miest stretu dieťaťa s výtvarným umením a zároveň predstavujú základný podnet k vytváraniu a rozvíjaniu detskej fantázie, pomôckou k rozvíjaniu reči a získavaním prvých predstáv o okolitom svete. Vekovo by sme mohli túto fázu ohraničiť z hora vekom, kedy dieťa prvý krát chytí obrázkovú knihu do ruky a zdola vekom, kedy sa naučí čítať. Samozrejme vymedzenie vekom nie je postačujúce. Mnoho záleží na psychickom vývoji dieťaťa a jeho rečových schopnostiach.
Prezeranie kníh s deťmi je jedným z prostriedkov, ako deti učiť materinský jazyk a zušľachťovať vývoj ich reči.
„Ak chcete, aby vaše dieťa vedelo cítiť a myslieť, vyznať sa vo svete, v spoločnosti, v ľudských vzťahoch i v sebe samom, hovorte s ním.“
Ako začať s predčitateľskou gramotnosťou v domácom prostredí?
V prvom rade je potrebné pripraviť vhodné prostredie, ktoré bude dieťa motivovať k samotnému čítaniu a následnému písaniu.
Prinášame pár nápadov, ako si doma môžete vytvoriť takéto prostredie:
Dátum vytvorenia: 21.03.2021